Doprava pražským metrem pro tělesně postižené

Metro, páteř celé pražské dopravy, dokáže osoby s omezenou hybností pořádně potrápit. Ačkoliv nové stanice jsou budovány s bezbariérovým přístupem, mnoho starších zastávek je stále na vozíku nedostupných.

Stanice, které mají zajištěn bezbariérový přístup, v zásadě využívají několika různých principů. Buď je ve stanici k dispozici osobní výtah, což je pro uživatele jednoznačně nejpohodlnější řešení. Některé stanice jsou přímo přístupné z ulice, bez jakýchkoliv výškových rozdílů, bohužel toto řešení z architektonických důvodů umožňuje jen málo stanic.

Dále jsou využívány šikmé pojízdné plošiny. U nich je potřeba zvládnout ovládání a počítat s určitou časovou rezervou. Krajní řešení představují nákladní výtahy, které mohou využívat invalidé na některých zastávkách trasy C. Na jejich používání je ale potřeba speciální povolení. Podrobnosti o používání těchto výtahů najdete dole v článku.
 

Seznam stanic s bezbariérovým přístupem

Trasa A

  • Osobní výtah: Dejvická, Muzeum, Skalka
  • Šikmá schodišťová plošina: Strašnická
  • Přímý bezbariérový vstup: Depo Hostivař: stanice je v úrovni ulice

Trasa B

  • Osobní výtah: Zličín, Stodůlky, Luka, Lužiny, Hůrka, Národní třída, Florenc, Vysočanská, Kolbenova, Hloubětín 
  • Kombinace přímého přístupu a osobních výtahů: Černý most
  • Šikmá pojízdná plošina: Nové Butovice, Smíchovské nádraží
  • Přímý bezbariérový vstup: Rajská zahrada 

Trasa C

  • Osobní výtah: Letňany, Prosek, Střížkov, Ládví, Kobylisy, Vltavská, Florenc, Hlavní nádraží, Muzeum, Pankrác, Budějovická, Chodov
  • Svislá plošina + nákladní výtah: Nádraží Holešovice
  • Přímý přístup v úrovni ulice: Vyšehrad
  • Nákladní výtah: Háje, Opatov, Roztyly

 

Mapa metra

Zdroj: mapametra.cz.

 

Není to tak snadné jak se může zdát

I když se dle seznamu stanic může zdát, že je příjemný přístup vozíčkářům zajištěn na mnoho místech, není to pravda. Výtah vede mnohdy ven na ne úplně praktickém místě, a pokud se chcete dostat tam, kam vedou běžné výstupy, čeká vás další řada překážek. Mnohdy musíte přecházet velmi frekventované silnice, jindy vůbec není přesun možný. Proto by se měl dopravní podnik zamyslet nad komplexnější dostupností stanic.

Další háček spočívá v tom, že vozíčkář není schopen bez pomoci překonat prázdný prostor, který je mezi nástupištěm a vlakovou soupravou. Obzvláště u starších modelů vlaků je škvíra poměrně široká a její přejetí s vozíkem vyžaduje asistenci.

Jak užívat nákladní výtahy

Pokud chcete využívat nákladních výtahů na trase metra C (Háje, Opatov, Roztyly, Nádraží Holešovice), potřebujete s sebou proškolený doprovod. Školení zajišťuje DPP přes externí firmu, termíny se přizpůsobují množství zájemců.

Každý uchazeč musí projít zdravotní prohlídkou, která má za úkol posoudit jeho způsobilost pro ovládání nákladního výtahu. Dále absolvuje školení a obdrží průkaz se svým jménem a adresou.

Při cestování se pak vždy proškolená osoba ohlásí u dozorčího stanice. Od něj obdrží klíč od výtahu. Po uskutečnění cesty opět klíč dozorci vrátí. Přísná bezpečnostní pravidla spojená s používáním nákladních výtahů jsou zakotvena v legislativě a bohužel je nelze obejít.

Přihlášku na školení pro obsluhu nákladního výtahu můžete podávat u pana Emila Lukavského, tel. 222 673 257 begin_of_the_skype_highlighting            222 673 257      end_of_the_skype_highlighting nebo e-mail lukavsky@dpp.cz. Formulář, který si musíte nechat potvrdit od lékaře a následně odevzdat na školení můžete stáhnout z web u dpp (PDF spubor).

Plány bezbariérového metra do budoucna

Dopravní podnik hlavního města Prahy počítá s tím, že v budoucnu bude zajištěn bezbariérový přístup do všech stanic metra. Nedávno proběhla rekonstrukce stanice Národní třída, při níž byl postaven i osobní výtah.

V nejbližší době je naplánována renovace stanic Anděl, I. P. Pavlova a Můstek. Bezbariérové přístupy do těchto zastávek by měly být v provozu nejpozději v roce 2014.

Nově budované prodloužení linky A v úseku Dejvická – Motol počítá s bezbariérovým vstupem na všech zastávkách.